martes, 30 de octubre de 2012

(2n ESO) TREBALLEM EN COMPETÈNCIES: “Taller del Cavaller Medieval”


Què volem fer?

L'objectiu d'aquest taller és que els alumnes aprenguen la forma de lluitar dels cavallers medievals, les seues costums i les formes de vida en una època de la història on la guerra tant de defensa com d’atac eren fonamentals per a la supervivència. Coneguent als guerrers, els seus llinatges i les seues costums l’alumne comprendrà molt millor com vivien els homes i dones de l’Edat Mitjana i les seues motivacions tant ideològiques com culturals.


En resum, ensenyarem com lluitaven els cavallers medievals, l'unió i la formació dels mateixos, l'armament, la vida en campanya i les relacions entre els soldats, els feus i les seues característiques, l’accés a l’ordre de cavalleria, el seu codi moral, l'alimentació en campanya, la jerarquia, l'organització i la forma de vida a traves dels ulls de qui defensaven la seua pervivència.

I com ho anem a fer?

Tots els alumnes faran un escud de cartró i ho pintaran amb motius heràldics, havent d’investigar els orígens del seu cognom. La llança serà un xurro de piscina el més llarg possible i així evitarem que ningú no es traga un ull i les espases, les que es poden adquirir en les tendes de joguets que son blanetes i no representen cap perill per a la integritat física dels alumnes.


El material que necessitarem serà:

·  Dues peces grans de cartró (l'escud)
·  Fil de palomar o de pita (per poder agarrar l'escud)
·  Cola de contacte per a pegar les dues peces i que siguen més consistents.
·  1 cutex per tallar el cartró.
·   Pintura blanca
·   Aquarel·les o rotuladors de colors. (per a pintar motius heràldics a l'escud)
·   Un xurro de piscina el més llarg possible (la llança)
·   Una espasa blana de les tendes de joguets.
·   Cinta aïllant o precinte per a les vores de l'escud que no tallen ningú.

Temporalització:

1- En aquesta primera sessió explicarem en què consisteix el treball i començarem a fabricar el nostre escud, tallant el cartró, pintant-lo de blanc, pegant les peces i deixant-nos-lo preparat per a poder decorar-lo la següent classe.

2- Aquesta sessió serà teòrica i el professor mitjançant imatges projectades en un PPS explicarà la teoria d'aquest tema que ja hem esmentat als objectius. Així l'alumne podrà comprendre i assolir els coneixements necessaris (l'armament dels cavallers, les unitats de cavalleria, les armadures, la seua estrategia, grans campanyes militars de l'Edat Mitjana i les seues estratègies, personatges més rellevants...) per després poder-los posar en pràctica a les següents sessions.

3- La tercera sessió serà pràctica. L'alumne haurà fet un treball previ d’investigació via internet i dirigit pel professor al voltant dels orígens heràldics dels seus cognoms. Amb el treball fet triarem un dels dibuixos preferits i el pintarem al nostre escud amb aquarel·les o rotuladors.

4- Aquesta sessió serà practica i es farà al pati de l'escola. Els alumnes formaran dues unitats de combat i s'enfrontaran entre si amb els seus escuds, llances i espases posant en pràctica les estrategies apreses. De forma lúdica podrem posar en pràctica els nostres coneixements. Atacarem en cunya com la cavalleria del Cid, en pinça con a la batalla del Puig, simple i directament com a las Navas, aprofitant el terreny estret, amb la força dels arquers com a Agincourt… Tot tractant de divertir-nos però sense fer el cafre ni fer-nos mal. No hi ha cap cosa millor que aprendre divertint-se segons la meua modesta opinió.

5- La darrera serà la sessió d'avaluació. Prèviament el profe haurà valorat els escuds i la seua correcta realització i a classe aquesta sessió pasarà un qüestionari on preguntarem les coses bàsiques que esperem haver aprés. Abans de contestar-lo vorem una recopilació de les fotografies fetes pel profe durant les sessions anteriors per a refrescar la memòria.

Conclusió:

Amb aquest taller pretenem que els alumne aprenguen molts aspectes rellevants de l'Edat Mitjana a traves d'una original i lúdica activitat. A més haurem treballat les competències bàsiques com ens indica la llei de múltiples formes.

Si hi ha qualsevol consulta al voltant de les competències treballades o sobre la justificació pedagògica d'aquest taller (pares, altres professors, alumnes...) o algú vol saber més detalls sobre l'activitat podeu escriure un comentari al peu d'aquest post o enviar-me un e mail a les direccions habituals (jo_txema@yahoo.es  txemapjo@hotmail.com)

Publicarem periòdicament a aquest blog els avanços del nostre taller.


Fins un altra.