viernes, 25 de enero de 2013

(4t ESO) L'ART AL SEGLE XIX I PRINCIPIS DEL XX

Els alumnes de quart d'ESO han iniciat un treball per a conèixer les expressions artítiques pròpies del segle XIX i principis del XX. L'art, com expressió dels sentiments humans és una molt bona forma d'apropar-se a la cultura de l'època estudiada, a la visió del món que tenien els contemporanis i ala eua forma de pensar i de sentir. 

És per això que hem iniciat aquest treball que està dividit en vàries fases que expliquem a continuació:

  • El primer que varem fer a classe va ser un repàs dels estils artístics ja estudiats a l'ESO: el de la Prehistòria amb les seues pintures rupestres i construccions megalítiques; el Mesopotàmic amb el zigurat com edifici emblema; l'Egipci amb les seues mastabes, piràmids, hipogeus i temples; l'art Clàssic de Grècia i Roma amb temples, teatres, obres públiques romanes, arcs de triomf i moltes més coses; el Romànic amb les seues esglesies fosques i monestirs; el Gòtic, l'art de la llum, sobretot el valencià, amb portes, catedrals, la Llotja i moltes més coses; el Renaixement, l'època dels grans genis com Leonardo, Miquel Àngel, Rafael, Brunelleschi, Boticelli...; el Barroc amb els seus recarregaments i on destaca el geni de Bernini... I així arribarem fins al segle XVIII.
  • Després enumerarem els estils que d'una forma vertiginosa se van succeint des de finals del XVIII, al llarg del segle XIX i entrant al segle XX: Rococó, Neoclasicisme, Romanticisme, Realisme, Arquitectura del ferro, Impressionisme, Postimpresionisme, Simbolisme...
  • Una volta expossats els estils, els alumnes debien començar a treballar per parelles. Primer havien de triar un estil, després treballar-lo i buscar informació i preparar una exposició de no més de 10 minuts per a fer a clase recolçada amb un PowerPoint en base a un guió aportat pel professor consistent en tres qüestions: Característiques pròpies definitòries i diferenciadores de l'estil treballat, Autors principals i les seues obres més representatives.
  • Amb 15 dies de temps per a treballar ha arribat el dia de les exposicions que estem fent de manera cronològica per a no embolicar massa. Mentre els ponents fan la seua exposició, els companys han de pendre apunts i estar molt atents, doncs a la fi de les mateixes, el professor evaluarà a tots. En acavant l'exposició de cada estil, el professor que també està prenint apunts, subraja allò més important de cada estil per a que quede ben clar i completa qualsevol aspecte que haja quedat fora de l'exposició, encara que de moment no està fent falt, doncs ho estan fent prou bè.
  • Quan acaven les exposicions, el professor farà un examen oral a classe posant diferents diapositives que els alumnes hauran d'eixir a explicar: a quin estil pertanyen, quines són les seues característiques principals i allò que s'haja remarcat com a fonamental. Aquesta serà la primera nota que tindran els alumnes a l'avaluació d'aquest tema.
  • I per a culminar aquest procés de coneixement de l'art decimonònic, tenim previst la visita d'una experta en art, Fuensanta Niñirola (per cert, l'autora de la capçalera d'aquest blog i bona amiga de "saraos literaris") Recentment Fuensanta (Ariodante Hedeliana que és el seu nom de batalla cibernètica) ha publicat un llibre-assaig sobre un dels artistes claus de l'època anomenat Edvard Munch, titolat EL ALMA PINTADA. Tenim previst, si la seua disponibilitat s'ajusta a les nostres necessitats, que vinga a fer-nos una xarrada a meitat del mes de febrer. Ja avisarem en temps i forma del dia i del contingut de la conferència.
  • Els alumnes estaran molt atents a dita conferència i prendran apunts de forma aplicada perque després hauran de fer un article-resum de la mateixa que lliuraran al professor i que serà la segona i darrera nota d'aquest tema. 
I amb tot açò donarem per acabat aquest tema fins al següent trimestre on farem una cosa semblant amb les tendències més vanguardistes entrant el segle XX.

Fent click ací teniu l'enllaç al blog dels treballs dels alumnes de la Màgia de la Història, el nostre blog filial, amb algunes de les presentacions de PoweerPoint que ja han fet els alumnes amb la seua corresponent nota, per a que pugau repasar de cara a l'examen oral.