lunes, 21 de noviembre de 2016

(3º y 4º CULT. CLÁS.) Treballar les competències: TALLER DE FALANGES MACEDÒNIQUES

Què volem fer?

L'objectiu d'aquest taller és que els alumnes aprenguen la forma de lluitar de les falanges macedòniques, unes unitats militars que feren possible la supervivència de l'antiga Grècia front els continus atacs dels imperis veïns i que dirigides per Alejandro Magno exportaren la cultura grega arran del món, una cultura de la que nosaltres els occidentals som fills i filles.

Volem amb aquest taller que els alumnes prenguen conciència de que, de vegades, per molt bona que siga una idea o una forma de vida (democràcia, filosofia, medicina, art i totes les aportacions dels grecs a la Història són una bona prova) cal defensar-la mitjançant totes les armes al teu abast, i al món antic, les armes dels grecs n'eren les dels hopiltes.

En resum, ensenyarem com lluitaven els grecs, l'unió i la formació dels mateixos, l'armament, la vida en campanya i les relacions entre els soldats, la polis, l'alimentació en campanya, la jerarquia, l'organització i la forma de vida dels grecs a traves dels ulls de qui defensaven la seua pervivència.

I com ho anem a fer?

Tots els alumnes faran un escud -hoplon- de cartró i ho pintaran amb motius històrics i mitològics dels grecs. La llança -sarisa- serà un xurro de piscina el més llarg possible i així evitarem que ningú no estraga un ull...

El material que necessitarem serà:
  • Dues peces grans de cartró (l'hoplon)
  • Fil de palomar o de pita (per poder agarrar l'hoplon)
  • Cola de contacte per a pegar les dues peces i que siguen més consistents.
  • 1 cutex per tallar el cartró.
  • Pintura blanca
  • Aquarel.les o rotuladors de colors. (per a pintar motius mitològics a l'hoplon)
  • Un xurro de piscina el més llarg possible (la sarisa)
  • Cinta aillant o precinte per a les vores de l'hoplon que no tallen ningú.
Temporalització:

PRIMERA I SEGONA SESSIÓ. En aquesta sessió explicarem en què consisteix el treball i començarem a fabricar el nostre hoplon, tallant el cartró, pintant-lo de blanc, pegant les peces i deixant-nos-lo preparat per a poder deorar-lo la següent classe.

TERCERA SESSIÓ. Aquesta sessió serà teòrica i el professor mitjançant imatges projectades en un PPS explicarà la teoria d'aquest tema que ja hem esmentat als objectius.


Ací vos deixe el power point de classe. 


Així l'alumne podrà comprendre i assolir els coneixements necessaris (l'armament dels hoplites, les falanges i la seua estrategia, grans campanyes militars de l'antiga Grècia i les seues estrategies, personatges més rellevants...)per després poder-los posar en pràctica a les següents sessions. El dissabte i de forma totalment voluntària ni oficial, el professor anirà al Museu Iber dels Soldadets de Plom a veure el diorama que representa la batalla de Gaugamela. Tots els alumnes (i els pares-mares o amics acompnyants) que vullguen acudir podran fer-ho. El professor explicarà el que sap de la batalla més famosa d'Alexandre el Gran i si és possible farà vindre un amic seu experte en la matèria.

QUARTA SESSIÓ. Serà pràctica. L'alumne haurà fet un treball previ d'nvestigació via internet i dirigit pel professor al voltant de monstres i animals mitològics grecs tals com la medusa, la quimera, l'esfinge, les harpies, les sirenes, la hidra, etc. Amb el treball fet triarem un dels dibuixos preferits i el pintarem al nostre hoplon amb aquarel.les o rotuladors.

CINQUENA SESSIÓ. Aquesta sessió serà practica i es farà al pati de l'escola. Els alumnes formaran dues falanges i s'enfrontaran entre si amb els seus escuds i sarises, posant en practica les estrategies apreses i de forma lúdica podrem posar en pràctica els nostres coneiximents. Atacarem en cunya com en Gaugamela, en pinça com en Marató, simple i directament com en Platea, aprofitant el terreny estret com a les Termòpiles...) Tot tractant de divertir-nos però sense fer el cafre ni fer-nos mal. No hi ha cap cosa millor que aprendre divertint-se segons la meua modesta opinió.

SISENA SESSIÓ. La darrera serà la sessió d'avaluació. Previament el profe haurà valorat els escuds i la seua correcta realització i a classe aquesta sessió pasarà un questionari on pregunatrem les coses bàsqieus que esperem haver aprés. Abans de contestar-lo vorem una recopilació de les fotografies fetes pel profe durant les sessions anteriors per a refrescar la memòria.
Conclusió:

Amb aquest taller pretenem que els alumne aprenguen molts aspectes rellevants de l'antiga Grècia a traves d'una original i lúdica activitat. A més haurem treballat les competències bàsiques com ens indica la llei.

Si hi ha qualsevol consulta al voltant de les competències treballades o sobre la justificació pedagògica d'aquest taller (pares, altres professors, alumnes...) o algú vol saber més detalls sobre l'activitat podeu escriure un comentari al peu d'aquest post o enviar-me un e mail a les direccions habituals (txemapjo@hotmail.com)

Fins un altra.